Etuhaarukan ilmaamistarpeen voi huomata haarukan alle lattialle ilmestyvistä tahroista. Tahrat ovat hieman samannäköisiä, kuin jos kahvia olisi tippunut lattialle. Jos lattialle on tahroja ilmestynyt, on syytä ottaa haarukka tarkastelun alle. Tällöin haarukan maalipinnasta voi löytyä sormenpään kokoinen pullistuma, ja vaaleanruskeita kuplia sen lähistöltä. Pullistuman ja kuplat voi nähdä hyvin seuraavasta kuvasta:
Kun pullistuma on paikallistettu, täytyy se raaputtaa tai pyyhkiä pois. Oma pullistumani oli jo kuivunut, joten se lähti helposti pois ilman työkaluja. Pullistuma voi tuoksua vienosti tervalle. Maali lähtee usein tässä tapauksessa pohjamaaleineen helposti vaikka kynnellä raaputtaen, hieman pullistumaa laajemmalta alueelta. Allaolevassa kuvassa pullistuma on raaputettu pois. Jäljelle jää puhdas metallipinta, jossa tosin on haarukan iän mukanaantuomia syöpymäpisteitä.
Tässä vaiheessa voi pitää vaikka pienen tauon ja palata tarkastamaan tilannetta vaikka seuraavana päivänä. Silloin todennäköisesti jo näkyy, vieläkö haarukassa on liikaa painetta. Näin tein minäkin. Jos ilmaamistarvetta vielä on, on haarukkaan ilmestynyt lisää ruskeanmustaa eritettä, kuten kuvassa alla.
Nyt puhdistetaan erite pois ja haetaan esim nuppineula. Metalli on syöpynyt ohueksi ja neulan voikin työntää helposti läpi. Nyt voi havaita heikon, mutta helposti kuultavissa olevan pfft-äänen, kun paine purkautuu ulos haarukasta. Nyt haarukka on ilmattu.
Erikoistyökaluja, aikaa eikä vaivaakaan ei siis haarukan ilmaamiseen tarvitse. Ilmattu haarukka on kuitenkin luultavasti syöpynyt vaarallisen ohueksi, joten se kannattanee vaihtaa parempikuntoiseen.
No ei oikeesti. ;) Painetta siellä kyllä oli, mutta pääasia oli että vanha pyörä voi olla vaarallisessa kunnossa.
VastaaPoista